שקט נפשי ומדיטציה

שניים מהסימפטומים המאפיינים את האדם הממוצע בתקופתנו הם תחושת העייפות ואי השקט. אנו חיים במאין "הפרעת קשב" קולקטיבית, מוצפים ברעשים חיצוניים ופנימיים, נמצאים במרוץ שקו הסיום בו אינו מוגדר או ברור, וחיים חיים רוויי לחץ, מתח ודאגה.  האם הכמיהה לשקט נפשי שמאפיינת כה רבים מאיתנו הינה בעלת מימוש כשאנו חיים בחיים רוויי מתחים, קונפליקטים, ותסכולים?

אנו חשופים ברמה יומיומית לגורמי לחץ. מאז ומתמיד היו החיים מלאים באתגרים ובהתמודדויות, דאגות ומחשבות בלתי פוסקות. בחברה המודרנית בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית אנו גם מוצפים בהודעות מכל אמצעי התקשורת. דעתנו מוסחת בקלות והגירויים הולכים ומתרבים. האוטומטים עובדים, הראש מסתובב, החשיבה לא פוסקת. המשימות רבות, ההספקים רבים והזמן אץ רץ….

מחקרים מדעיים רבים מוכיחים חד משמעית שהמתח הכרוני בו אנו חיים משפיע על הגוף והנפש, מחליש את מערכת החיסון שלנו וגורם לרב בעיות הבריאות- הפיזית והנפשית. מכאן שהתרופה היעילה ביותר לכך תהייה חיזוק השקט הנפשי.

האם שקט נפשי הוא יכולת מולדת? נלמדת? האם הוא תוצר של חוויות חיצוניות בלבד או גם של בחירה פנימית?

שקט נפשי נמצא בכל אחד מאיתנו. אם נסיר את שכבות המתח והחרדה נגיע למעיין צלול של שקט שבדרך כלל איננו חווים אותו או מחוברים אליו. אנו נוהגים לחבר שקט נפשי עם נסיבות חיים חיצוניות. תלוי תנאים שחייבים להתממש: "כשכל העניינים בחיי יסתדרו ,אוכל להירגע", "כשאחזיר את החובות", "כשאמצע עבודה", "כשהבן יסיים את השרות הצבאי" ,"כשיהיה שלום", "כשאמצא זוגיות" ,"כשאצא לחופשה" וכו'… במצב כזה, הסיכוי שלנו להגיע לשקט נפשי קלוש ביותר. תמיד יהיה עניין לא פתור, בעיה מציקה או אתגר כזה או אחר להתמודד איתו.

אם נחיה לפי התנאי שרק כאשר המציאות תתאים לצרכינו או רצונותינו נירגע, אין סיכוי שזה יקרה. המציאות המטרידה יכולה להיות פנימית או חיצונית. הצורך שלנו בשליטה,בשילוב צפיות אין סופיות הוא מתכון בטוח לחיים רווי מתח.

שקט נפשי קשור ישירות ליכולת קבלה. קבלת עצמי, קבלת האחר וקבלת המציאות כפי שהיא ברגע הזה. זו אינה פאסיביות. אפשר לקבל את המציאות כפי שהיא ועדיין לשאוף למשהו אחר. טוב יותר. קבלה מתוך השלמה עם הקיים בניגוד להתנגדות לקיים היא הבדל של שמיים וארץ כשמדובר ביכולת שלנו לחוות רגיעה ומכאן ,בבריאות הפיזית והנפשית שלנו. השלמה עם המציאות ולקיחת אחריות עליה. תיבול המציאות בראייה אופטימית והכרת תודה על היש.  

מרכיב הכרחי נוסף לחיים מתוך שקט נפשי הוא האמונה. אמונה בעצמי וביכולת שלי להתמודד עם אתגרי החיים ומתן אמון בתהליכי החיים. האמונות עליהן נבנה סגנון החיים שלנו ושאימצנו בחיינו משפיעות מאוד על איכות חיינו ועל יכולתנו לחיות מתוך שקט נפשי. אמונות על טיבם של החיים, על אנשים, על עצמנו. הכוונה בשקט נפשי אינה מצב סטטי בו איננו חשים רגשות. שמחה, עצב, פחד, חרדה, שביעות רצון, אכזבה, וכו' תמיד יהיו נוכחים בחיינו ויופיעו באופן ובמינון זה או אחר. הרגשות הם כמו גלים הנעים בתנועה מתמדת בים התודעה שלנו. שקט נפשי הוא חיבור יציב ומורגש למרכז שלנו, למקור, לכוח פנימי עתיק וחכם שאינו מטלטל מנסיבות החיים ומשמש כגזע יציב ומקורקע בעוד ענפינו נעים ורועשים. כמו קרקעית הים השלווה למרות הגלים המתנפצים. מקור שנמצא אצל כל אחד מאיתנו עמוק בפנים ומחכה להתגלות. דומם ושקט ותמיד בעדנו.

איכות נוספת שנצרכת בדרך למחוזות השקט והשלווה היא היכולת להיות ברגע הזה. בכאן ועכשיו במלאות. במקום להתעסק בעתיד ובעבר, בחרטות, בשחזורים, בדאגות, בחסר או במטרות הבאות. היכולת לנוח, לנשום עמוק, ליהנות ממה שהשגנו עד עתה ולהכיר תודה על כך.

כל המרכיבים האלו חיוניים עבורנו בדרך למחוזות השקט והשלווה.

אז איך מגיעים לכל זה כשאנחנו כל כך מתורגלים בהיפך? אחד הכלים הישימים ביותר לכך הוא תרגול מדיטציה. המדיטציה מאפשרת לנו פסקי מנוחה מהמתרחש בחוץ ומחברת אותנו פנימה.  ישנן סוגי מדיטציה רבים. המדיטציה התפתחה במקומות שונים בעולם ובתקופות שונות והיא חובקת דתות ותרבויות. המדיטציה שעיקרה תרגול הוויה לעומת עשייה מאפשרת לנו מנוחה אמיתית. מתוך מחקרים רבים לאורך שנים ניתן ללמוד על יתרונותיה הרבים של המדיטציה.היא תורמת רבות לבריאותנו הפיזית והנפשית. מרגיעה את מערכת העצבים, משפיעה על המוח ומחזקת את אנרגיית החיים בתוכנו. תרגולה אינו עולה לנו כסף או דורש מאמץ מיוחד.

במדיטציה אנו מתמקדים  בנשימה ,בתחושות הגוף ובחושים. אנו עוסקים בהתבוננות במקום בניתוח ובביקורת. המדיטציה עוזרת לנו להשתיק את השכל הקופצני ומאפשרת רגיעה המתגלה עם הנשימה המלאה. ההתמקדות בנשימה ,במנטרה ,בצליל או בכל דבר אחר, מאפשרת הפוגה מבורכת ממרוץ החיים המפרך ומבלבולי השכל החוזרים על עצמם .

כמה דקות ביום בהן ננטרל את עצמנו מרעשים חיצוניים, נכבה את הנייד, נשים מוזיקה רוגעת או נאזין לגלי הים ונתחבר פנימה אל עצמנו ואל הנשימה יכולות לשפר לאין ערוך את איכות חיינו. מלבד ההרגעה ושיפור התפקוד הגופני, נוכל להתחבר לתובנות ולחוכמה הפנימית, להטען באנרגיות, להחליק כמה קמטים ולהיזכר במי אנחנו באמת…

לסיכום:

*שקט נפשי הוא דבר שניתן לפתח ומעבר להיותו משאת נפש של רבים מאיתנו הוא תורם רבות לבריאותנו.

*הרגלי חיינו אינם תומכים בהשגתו, להיפך. ריבוי הגירויים והמתחים שאנו חיים בהם הולכים ומתרבים .

* בין אויביי השקט הנפשי נמנים ההתנגדות למציאות, ניסיונות השליטה בה, הביקורת, הרדיפה אחרי הצדק, ההשתוקקות וחוסר הקבלה.

*מערך האמונות שרכשנו במהלך הדרך משפיע רבות על יכולתנו או אי יכולתנו להירגע. חקירה ושינוי של אמונות אלו יכול לתרום לנו.

*כדאי לתרגל את היכולת להתמסר לרגע הזה ולא לעסוק בעבר או בהווה.

*תרגול קבלת המציאות כפי שהיא והכרת תודה לכל היש יכול לתרום לנו רבות.

*תרגול מדיטציה ברמה יומית, אפילו של כמה דקות, יכול  לתרום רבות לאיכות חיינו: לשחרור מתח,הרגעה והטענה מחדש.

*במקום להגיד אין לי זמן לנשום, נוכל לדאוג לחיים עם מרווחי נשימה בהם נתרגל נשימה מלאה ועמוקה. מומלץ לעשות זאת בעוד אנו לוחשים לעצמנו שהכול בסדר והכול לטובה…

ואם מעניין אתכם לשמוע על זה יותר או לתרגל באופן סדיר מוזמנים לצור קשר  ולהצטרף לאחת הקבוצות שאני מנחה בנושא.

צור קשר
דילוג לתוכן